Hiramasa Maeda sensei

Waraku is een Japanse Budo dat is ontwikkeld door Hiramasa Maeda sensei. Het is gebaseerd op de vele technieken en filosofieën die hij heeft bestudeerd. Maeda sensei is in zijn vroege tienerjaren gestart met het studeren van Budo. Op de middelbare school is hij begonnen met het beoefenen van de volle contactsport Karate waar naar voren kwam dat hij een zeer getalenteerde student was, extreme hard werkte en erg snel leerde.

Het gevecht zonder vechten

Sensei

Aan het einde van de middelbare school was hij al begonnen met lesgeven en wedijveren. Maar door verschillende gebeurtenissen in zijn leven zorgde ervoor dat hij het gevoel had dat hij naar iets anders op zoek was. In de jaren 80’ontdekte hij Kototama en begon dit te bestuderen. Daarbij is hij de Tsurugi in het Oomoto complex in Kameoka (Japan) gaan gebruiken (ook de oorsprong van Aikido). Hij was een student van Okuyama Tadao sensei, de deshi (student) van Meester Funakoshi Gichin. Laatstgenoemde werd gezien als de vader van de Japanse Karate-Do.

In Oomoto beoefende Okuyama Tadao sensei eens Budo genaamd Shin-Ei TaiDo (ontwikkeld door Inoue Noriaki). Echter, door de begeleiding van Deguchi Naohi (het derde spirituele hoofd van Oomoto) besloot hij te onderzoeken hoe Budo zou zijn als dit zou zijn gebaseerd op de oorsprong van Bu. Budo werd zijn enige toewijding voor de rest van zijn leven.

Okuyama Tadao

Het is een dag in 1960. Okuyama Tadao sensei is de theory en praktijk van Budo aan het onderzoeken waarin de centrale as van menselijke ontwikkeling staat. Hij heeft de kans om het houten zwaard van Sasaki Kojiro in zijn handen te houden. De man die in een duel overleed in Ganryu Island (het bekende duel met Miyamoto Musashi in 1612). Dit houten zwaard heeft een totaal afwijkend model van de regulier Japase bokken. De ongewone vorm is ovaal bij het handvat en zeshoeking op het snijvlak.

Meteen is Okuyama sensei begonnen met het zoeken naar manieren om te kunnen gaan met het houten zwaard. Eerst worden de technieken en archieven van Kobudo (Klassieke Budo traditie) onder de loep genomen, en vervolgens een studie naar spiriatileit en Kototama. Vervolgens is zijn aandacht verlegd naar fundamentele leringen van Oomoto en diverse oude docuenten. In stappen is de ware natuur van de Tsurugi duidelijk geworden. En wat hij heeft ontdekt is een bron van kracht die is terug te leiden naar het ontstaan van het universum.

Het loslaten van de ego om zo technieken de vrije ruimte te bieden.

Nadat Okuyama sensei met pensioen was gegaan van Oomoto, Hiramasa is Maeda sensei zelfstandig begonnen met Keiko in Hou-Suu-Kan. Hiramasa Maeda sensei is toen begonnen met het ontwikkelen van zijn eigen technieken en filosofieën door verschillende theorieen samen te brengen om vervolgens het eindplaatje te presenteren, dit werd beter bekend als "Kototama Tsurugi 75 Ken" Dit was de geboorte van Waraku.

Tegenwoordig heeft Waraku de basisvormen Hachiriki & Hachiken duidelijk gedefinieerd. Daarom kunnen wij deze vormen gebruiken voor de studie van Uchi-kata (de persoon die de beweging initieert) en Tsukai-kata (de persoon die ontvangt en de beweging beantwoord). Echter, in de tijd van Okuyama sensei bestonden zulke basis vormen niet. Gedurende de Keiko waren de bewegingen aan verandering onderhevig, dit was afhankelijk van sensei's inspiratie op dat moment.

In 2000 is begonnen met het wereldwijd promoten van Waraku.

Uit het boek "The Breath of Susanowo" van Hiramasu Maeda sensei

"Doe jezelf en anderen geen kwaad, wees goed voor jezelf en anderen"

— Doe jezelf en anderen geen fysieke pijn, zeg geen slechte woorden tegen jezelf of anderen, denk niet slecht over jezelf of anderen

Hiramasa Maeda Sensei – De basisregels van Waraku